236                                                    REGISTRES
marché à Messieurs les Prevost des Marchans et Es­chevins de la Ville de Paris, à ce presens, de faire et parfaire bien et deuement, au dict de ouvriers et gens à ce cognoissans, les pieces de vaisselle d'argent vermeil dorées, cizelées et historiées pour le buffet et present que ladicte Ville entend faire et presenter en don à la Royne, à son entrée en ceste Ville de Paris, cy après declairées;
« C'est asscavoir deux grandz bassins poisans cha­cun dix neuf marcs, qui est pour lesdictz deux bas­sins trente huict marcs, deux grandz vases poisans chacun treize marcs, qui est pour lesdictz deux vazes vingt six marcs, deux aultres moyens vazes poisans chacun huict marcs, qui est pour lesdictz deux vazes moyens seize marcs, une buye poisant vingt huict marcs, une navire couverte poisant trente deux marcs; deux grandes Couppes couvertes, cizelées, poisans chacune sept marcs, qui est pour lesdictes deux Couppes quatorze marcs; deux aultres Couppes cou­vertes moyennes, poisans chacune six marcs, qui est pour lesdictes deux Couppes douze marcs; six chan­deliers à termes, dont trois à hommes et les trois aultres à femmes, poisans chacune cinq marcs, qui est pour lesdictz six chandeliers trente marcs ; trois sallières et ung couvescle, poisans ensemble quinze marcs.
«Toute laquelle vaisselle, revenant et montant ensemble à la quantité de deux cens unze marcs d'argent, ledict Toutin a promis, sera tenu et pro­mect faire et parfaire bien et deuement cizelée, his­toriée et dorée dessus et dessoubz, ainsy qu'il appar­tient, avec les armes de la Ville de Paris, esmaillées de bonnes coulleurs, et le tout rendre et livrer bien et deuement faict, comme dict est, chacune piece du poix susdict ou environ, dedans le premier jour de Decembre prochainement venant.
r Ce marché faict moyennant et parmy la somme de trente cinq livres tournois, que pour chacun marc deladicte vaisselle d'argent ainsi faicte, dorée, cizelée, historiée et du poix susdict, comme dict est, tant pour or, argent que façon d'icelle vaisselle, lesdictz Prevost des Marchans et Eschevins ont promis et
DU BUREAU                                               [i57i]
promectent faire bailler et payer par noble homme maistre Françoys de Vigny, Recepveur de ladicte Ville, audict Toutin ou au porteur, etc., en ceste maniere, asscavoir presentement la somme de mil livres tournois sur et tant moings de ladicte vais­selle, ct le reste et le surplus au feur et ainsi que ledict Toutin fera la dicte vaisselle, qu'il promect fournir et livrer bien et deuement faicte du poix sus­dict, dedans ledict temps. Promectant, etc. Obli­geant, etc. Renonceant, etc.
k Faict et passé l'an mil cinq cens soixante et dix, le quatorzeiesme jour d'Octobre.a
Signé: "Ymbert et Quetin'1'».
[7. — Devis et marché avec Charles Le Comte pour les travaux de charpenterie. ]
26 septembre 1570. (A, fol. 78^; B, fol. 226 V0.)
Cest le devis des ouvraiges de charpenteryes qu'il convient faire pour Messieurs les Prevost des Marchans et Es­chevins de la Ville de Paris, pour faire et ériger quatre arest riumphans, dont trois à deux faces et deux pare­mens, et l'aultre à une f ace seulle, pour V entrée du Roy Charles neufiesme, avecq ung pan de charpenterye pour servir de persepeetive '2', le tout ainsi et en la maniere qui s'ensuict :
«Et premierement fault faire la charpenterye de l'arc triumpbant, qui sera faict rusticque '3), à la porte Sainct Denys, de la largeur que porte ladicte porte et haulteur, lequel arc sera mis et assis sur le devant du pont levis. Et pour icelluy tenir aplomb, et aussi pour tenir les lierres et enrichissemens qui seront mis par les painctres, fault assembler Sa­blieres par voye depuis ledict arc jusques contre la porte et faire la charpenterye des deulx jambaiges portans face, ainsy que demonstre le portraict, garny de poteaulx de longueur qu'il appartiendra, revestu d'aultres toises par voye, et de liaisons, le tout couvert etremply d'aiz joinctifz'4'. Et au dessus dudict arc faire une cornisse ayant saillye tel que le requiert l'arc tuscan. Et au dessus faire aultre
W Ces signatures ne figurent que dans B. Dans ce Registre, le marché avec l'orfèvre Toutin a été rejeté, malgré sa date et l'an­nonce qui en est faite en tête du chapitre, à la fin des actes de cette nature, après l'Estat en brief de ce qu'il convient faire pour l'entrée de la Royne de France (fol. 247^), sans doute dans le but de réunir ensemble les pièces spécialement relatives à l'entrée d'Elisabeth d'Autriche. Pour éviter des modifications qui altéreraient la physionomie de la relation composée pour la Ville, nous suivons l'ordre adopté dans le Registre A, bien qu'il ne soit ni méthodique ni strictement chronologique.
<-' Sic dans le Registre A, en cet endroit et ci-dessous. Le copiste du Registre B écrit partout «perspectives.
'-> Rustique, c'est-à-dire à tétes de diamant.
<4> De planches assemblées.